nora&brorsan

Mest om Nora och nu med lillebror Frank, om livet i förorten med en lättretad mamma och en matnörd till pappa.

Monday, March 28, 2005

Hemmapappan

Jag (Jörgen) fick uppdraget av Hanna att sköta bloggningen idag, och det är väl inte mer än rätt. Jag har ju varit "hemmapappa" under fredagen och måndagen här under påskhelgen.
Hanna fick två arbetspass på jobbet under påskhelgen så jag blev hemma själv med Nora.
Hur är det att vara hemma själv med Nora då? Superkul men uttröttande.

Nora är så j-vla cool och bara för att hon är hon så är det ju faktiskt okey att kliva upp halv sex på morgonen. Nora är ju inte riktigt med på upplägget med sovmorgon och ta-det-lungt-för-att det-är-helg. Nej halv sex tyckte Nora att det var läge att krypa runt lite på vardagsrumsgolvet.

Från det att jag lade ner henne på golvet i vardagsrummet, lite sömning i mina ögon, så kröp hon runt i "hundranitti". Ena sekunden så var hon i full fart på väg mot elementet (varmt), nästa sekund hade hon spanat in braskaminen (varm när jag väl fick möjlighet att sätta fyr på den) och kom på att där brukar hon inte få vara... dit skall jag krypa. Efter det fick hon span på katten (oförutsägbar) och kattskålen (Inte äta). Sedan tyckte hon att det var dags att ställa sig mot soffan (Hålla lite koll).
Puuuh. Mitt i att hålla kollen så lyckades jag faktiskt att starta brasan, brygga och dricka kaffe och få i mig två mackor.

Jag har under mina pappadagar framåt nio tittat på klockan och trott att det har varit lunchdags.
Vad har vi gjort mer då. Inte så mycket. Vi har haft fullt att göra hela dagarna men när jag skall berätta för Hanna vad vi gjort så blir det bara: Inget speciellt, krypit runt lite, lekt lite på Noras rum, promenerat, ätit.
Låter kanske tråkigt men hur kul som helst. Hon kräver mycket men ger flerfaldigt tillbaka.
Det som värmde mitt hjärta mest var när hon helt plötsligt, efter lunch, blev lite pappig och kom på att hon måste sitta mot pappas bröst och vila huvudet och prata lite Ga-ga-ga.
Jag ser fram emot att vara pappaledig i sommar. Då skall jag jobba på Noras medvetenhet om begreppet sovmorgon.

En rolig grej var när Hanna kom hem från jobbet idag. Nora blev först jätteglad och spärrade upp sina ögon när mamma blev in genom dörren. Efter någon sekund verkade hon dock komma på att mamma hade varit borta hela dagen och blev lite ledsen.

Assar (Katten) har fått indragen kattpeng de närmaste 24 månaderna. Vi fick på nytt bege oss till Bagarmossens djursjukhus på fredagen efter att Assar varit i slagsmål under veckan. Tre timmar och 2200 (grrr) kronor senare var vi hemma igen. Förhoppningsvis går det på samma självrisk som den tidigare incidenten.
Har inte bestämt mig för om jag skall lära Assar att slåss eller att tänka. Han verkar inte kunna något att det som det är nu.

2 Comments:

  • At 2:56 pm , Blogger Minna said...

    Bra jobbat!
    Men det verkar ju som att Assar är dyrare i drift än Nora. Men vad vet jag? Jag har ju varken katt eller kid, bara en kille. Hahahah. Kram

     
  • At 5:34 pm , Anonymous Anonymous said...

    Jörgen!
    Du skriver fantastiskt roligt.........
    Nora kommer bli författare med två föräldrar som är så bra berättare!
    /mormor

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home