nora&brorsan

Mest om Nora och nu med lillebror Frank, om livet i förorten med en lättretad mamma och en matnörd till pappa.

Thursday, January 19, 2006

Huupp och boook

Nora kör hårt med oss här hemma nu, framförallt med mig som hämtar henne varje dag hos dagmamman nu när Hanna har börjat jobba heltid.
Från det att vi kommer hem till det är läggdags så vill hon vara nära och med, hela tiden.
När jag står vid diskbänken och försöker stöka av någonting (ex laga mat) så kommer hon lubbande med armarna uppsträckta och säger huupp. Huupp betyder alltså upp och innebär att det är tråkigt att "vara där nere" och att det är dags att komma upp (igen) för att få koll på vad som händer en meter upp. Det är mycket huuppande just nu.
Något annat det är mycket av är boook. Nora är en riktig bokmal och dundrar igenom en stor bunt varje kväll. Hon hämtar bok efter bok och får den uppläst sittande i knät. Blir det för tråkigt (vilket det kan bli efter någon sida) så lägger vi den åt sidan och Nora hämtar en ny. Efter en stund är det helt ok att börja om från början i högen.
Favvoboken är "giggo". Boken Viggos Nej handlar om att Viggo har en dålig start på dagen och säger nej till det mesta hans mamma vill. Varje gång boken kommer fram till raden "Nej!", så vänder sig Nora om och gör sin argasta min och jag kan inte hålla mig för skratt någon gång.
Efter att ha läst boken sjuttifemton gånger så vet hon precis när nej:en kommer och vänder sig om redan när raden före nej:et blir uppläst och hon kan knappt hålla sig för skratt när hon gör sin arg-min.

Som sagt hon kör hårt med oss. Fråga Noras farmor (som för övrigt äntligen fått ett eget namn. Mam-mo heter hon numera). Fem timmar med Nora i lördags såg ut att ta musten ur Mam-mo.

3 Comments:

  • At 12:37 pm , Blogger Minna said...

    Har Mam-mo hämtat sig från nyårs-sms:et?????

     
  • At 1:39 pm , Anonymous Anonymous said...

    Jadå, farmor har hämtat sig från nyårs-sms:et, men det var ju tur att Hanna har så trevliga kompisar så de ringer och förklarar ...
    annars hade jag sms:at tillbaka: OK, men då tar jag Nora med mig!
    Och vem kan motstå när man får en liten hand i sin och en uppmaning att "Mam-mo hom", fastän det händer femtioelva gånger på fem timmar. Hon är ju bara sååå underbar! ... och busig, som när hon hela tiden ropade tillbaka Rolle och skrattade belåtet när hon fick honom att vända.

     
  • At 3:14 pm , Anonymous Anonymous said...

    Mam-mo, det var skönt att se att jag är förlåten... Ursäkta än en gång.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home